Rockreklamer

Om musikvideo
Af Lars Movin & Morten Øberg
Amanda, 1990
– Anders Kjærgaard, Århus Stiftstidende, 3.2.91
Musikvideoen som tidsfænomen handler denne bog om. Derfor kan det synes underligt, at de to forfattere altså insisterer på at kalde den Rockreklamer. Det viser sig dog hurtigt at være en pointe, som siger noget om den grundopfattelse af dagens pop og rock, der ligger bag Movin og Øbergs vurdering af musikvideoens funktion og eksistensbetingelse. (…) I Rockreklamer kommer Movin og Øberg fint rundt om de mange aspekter og implikationer af dette forhold i video-regi. Hvilket vil sige, at de både er på talefod med postmodernistiske slagord som ‘simulakrum’, ‘det imaginære’, ‘følelsesmatricer’ og ‘referencens kompakthed’, samt at de ikke er blege for at forlade det teoretiske og give helt konkrete beskrivelser af de økonomiske, produktions- og mediemæssige mekanismer bag det seneste tiårs video-syndflod.
– Anders Rou Jensen, Politiken, 7.2.91
Forfatterne er de jævnaldrende (31 år) cand.phil.’er Lars Movin og Morten Øberg. Movin er freelance-skribent, instruktør og videokonsulent for Kunsthallen i Brandts Klædefabrik, Øberg er musikskribent og en fremragende musiker. Bogens basis stammer fra d’herrers specialer på Odense Universitet, men fremlægges her i en udvidet, underholdende og beundringsværdig oplysende form, der gør Rockreklamer lige så ultimativ som den – fascinerende – livsstil, den så indsigtsfuldt tager under kærlig behandling.
– Mogens Damgaard, Morgenposten (Fyens Stiftstidende), 9.12.90
Bogen er velstruktureret, og meget dækkende i sin gennemgang af baggrunden for videomiljøet. Den historiske baggrund dækkes fint, beskrivelsen af det danske videomiljø er rammende. (…) Specielt er afsnittet om MTV meget oplysende, hvor informationerne om programpolitikken er yderst interessante. Bogen indeholder baggrundsmateriale, der ikke findes i samlet form noget andet sted, og kan alene derfor anbefales. (…) Alt i alt er bogen værd at beskæftige sig med, selv om analyseafsnittet skal læses med et gran sund fornuft. Som baggrundsmateriale er den unik på dansk, og dertil ser den godt ud på sofabordet.
– Joss, Levende Billeder, 7. årgang, nr. 1, februar 1991
Bogens vigtigste funktion er at fungere som et veldokumenteret og gennemarbejdet argument for en bedre, en mere voksen og seriøs behandling af rock- og videostoffet på vore TV-kanaler.
– Elo Nielsen, Information, 20.12.90